سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا می دانید که

مطالب علمی در حوزه های گوناگون

تاریخچه عطر و ادکلن

تاریخچه عطر و ادکلن

تاریخچه عطر و ادکلن

ادکلن چیست؟

ادکلن ترکیبی سبک تر از روغن های معطر 2 تا 4 درصد در الکل و آب است که در قرن هجدهم توسط جووانی ماریا فارینا، عطرساز ایتالیایی برای دربارهای سلطنتی اروپا اختراع شد. کلمه ادکلن از شهر کلن آلمان می آید که در آن زمان فرنیا در آنجا زندگی می کرد.

 

آیا ادکلن عطر است؟

عطر یک اصطلاح کلی برای ماده ای است که بوی مطبوعی به بدن می دهد، بنابراین ادکلن نوعی عطر است که به دلیل درصد کمتری از اسانس های معطر، معمولاً تازه و مرکباتی است.

کلن برای چه مواردی استفاده می شود؟

ادکلن یکی از قدیمی ترین اصطلاحات عطر است که برای خوشبو کردن پوست استفاده می شود، اما در طول دهه ها معانی مختلفی به خود گرفته است. برای مدتی، ادکلن های لوکس عمدتاً برای مردان با مقادیر متفاوتی از اسانس عطر به بازار عرضه می شد، اگرچه تغییرات در جامعه باعث می شود که ادکلن یک بار دیگر به یک جنس جنسی تبدیل شود.

 

 

هدف اصلی عطر چه بود؟

عطرهای اولیه برای خوشبو کردن هوا استفاده می‌شد و معمولاً رزین‌ها و روغن‌های معطری بودند که برای آزاد کردن عطر سوزانده می‌شدند. اصطلاح لاتین "per fumum" به معنای "از میان دود" است که نام "عطر" از آنجا آمده است. این اولین عطرها را می توان به بین النهرین ردیابی کرد، جایی که زنی به نام تاپوتی بر روی لوح میخی سلطنتی بابلی ذکر شده است. آنها همچنین در خاورمیانه، هند و چین یافت شدند. هنگامی که تقطیر در شرق توسعه یافت، رساله های عربی این تکنیک ها را به اروپا، به ویژه اسپانیا، ایتالیا و مهمتر از همه، فرانسه گسترش دادند.

 

ادکلن از کجا سرچشمه گرفت؟

ادکلن در سال 1709 در آلمان اختراع شد و به عنوان یک جایگزین سبک و طراوت برای رایحه‌های قوی‌تر تولید شده در فرانسه، که سال‌ها پیش از آن مرکز عطرسازی باقی مانده بود، محبوبیت زیادی به دست آورد. این امر توسط دادگاه معطر پادشاه خورشید لوئیس چهاردهم هدایت شد، در عصری که همه رایحه‌ها از منابع طبیعی تنها با استفاده از اسانس‌های خالص استخراج می‌شدند. عطر به عنوان نماد وضعیت مورد استفاده قرار می گرفت و بوی خوش یک تجمل محدود به خانواده سلطنتی و اشراف بود.

 

تاریخچه بطری های عطر

از زمان ایجاد عطر، بطری های عطر به گونه ای طراحی شده اند که حاوی رایحه های گرانبها باشند. اولین نمونه های بطری های عطر مربوط به مصر باستان است که در ابتدا از خاک رس یا چوب ساخته می شد. با گسترش محبوبیت عطر در فرهنگ‌ها، طرح‌های آراسته‌تری ایجاد شد. رومی‌ها سنگ‌های قیمتی را توخالی می‌کردند یا شیشه‌های باشکوه را برای نگه‌داشتن عطر خود می‌دمیدند، در حالی که یونانیان باستان از سفال‌هایی که به شکل حیوانات و پوسته‌ها حجاری شده بود استفاده می‌کردند. بعدها در قرن هجدهم، مواد مختلفی مانند چینی، نقره، مس و شیشه سفید در اشکال مختلف تحت تأثیر حرکات هنری آن زمان مورد استفاده قرار گرفت. مینا به عنوان پایه ای برای نقاشی دستی صحنه های شبانی دقیق محبوب شد. طراحی بطری‌های عطر چک اند اسپیک از بطری‌های داروسازی قرن نوزدهم بریتانیا الهام گرفته شده است، به عنوان اشاره ای به ریشه انگلیسی ما در عطرسازی.

 

عطرسازی انگلیسی

در انگلستان در قرن نوزدهم، ملکه ویکتوریا با ایده‌آل‌های سخت‌گیرانه حیا، تحت تأثیر استفاده بیش از حد از آرایش و عطر، دور از ولخرجی‌های عطرسازی پادشاه لوئیس چهاردهم، یا رومی‌ها که فواره‌های خود را با گلاب پر می‌کردند، حکومت می‌کرد. تاثیر او به این معنی بود که عطر ساده، تازه و کم رنگ بود. رایحه های لطیفی مانند اسطوخودوس، یاس، ترنج و لیمو استفاده می شد، بنفشه محبوبیت خاصی پیدا کرد، و همچنین نت های گیاهی آویشن، میخک و رزماری. علاوه بر این، جنبش بهداشت نظافت را به عنوان دفاعی در برابر بیماری ها رایج کرد، بنابراین از این عطرهای تمیز و تازه بسیار استقبال شد.

 

ویکتوریاهای باهوش با تکنولوژی روزافزون خود انقلابی در عطرسازی کردند. محصولات مصنوعی مانند وانیلین باعث انفجار و دموکراتیک شدن عطر شد. شرکت ها برای یافتن بهترین ترکیبات مصنوعی برای غلغلک دادن حواس بویایی مشتریان خود رقابت کردند. توانایی سنتز ترکیبات معطر جدید نیز موج عظیمی از خلاقیت را ایجاد کرد، با خانه‌های عطر بریتانیایی که عطرهای لایه‌ای و چند نت منتشر کردند که بر خلاف رایحه‌های ساده گلی و مرکباتی که قبلاً وجود داشت، تداعی کننده احساسات و مفاهیم انتزاعی است.

 

با پیشرفت های تکنولوژیکی پیشگامانه در عطرهای لوکس بریتانیایی که در پایان قرن نوزدهم مشاهده شد، قرن بیستم عطرسازی مدرن را متوقف کرد و از تنوع خلاقانه جدید کشف شده در هنر بویایی نهایت استفاده را کرد. تغییرات بزرگی در مد مشاهده شد، با نفوذ پر زرق و برق آرت نوو از فرانسه، و تغییرات فرهنگی به سمت سرگرمی و اوقات فراغت، لباس پوشیدن برای مناسبت‌های مختلف را تشویق کرد، که به عطرهای مجلل نیاز داشت. این تغییر اجتماعی به مردان این امکان را داد تا بار دیگر عطر را تجمل کنند، زیرا در قرن گذشته تا حدودی به یک لوازم آرایشی زنانه تبدیل شده بود.

عطر مردانه

جیکی مشکی Guerlain که در پایان دهه 1800 ساخته شد، در سال 1904 دوباره به عنوان عطری برای مردان عرضه شد، زمانی که خانه عطر متوجه محبوبیت آن در بین جنسیت شد، اما صنعت عطرهای مردانه واقعاً در دهه 1930 زمانی که خانه کارون شروع به کار کرد. «Pour Un Homme de Caron» را در سال 1934 منتشر کرد، به طور خاص برای مردان با وجود ترکیب شیرین و تازه با استفاده از نت های آشنا مانند اسطوخودوس، ترنج و وانیل به بازار عرضه شد.

 

اکنون در قرن بیست و یکم، با افزایش برابری و ساختارشکنی هنجارهای جنسیتی، جامعه به سمت عطر بدون جنسیت می رود. در چک اند اسپیک، بنیانگذار ما همیشه عطرهایی را با پیروی از سنت‌های عطرسازی توسعه داده است، و ترکیب‌های پیچیده‌ای را با تکنیک‌های معتبر خلق می‌کند، که بیشتر به مواد تشکیل دهنده منحصر به فرد و داستان‌های عطر علاقه‌مند است تا جنسیت.

امروزه، در حالی که عطرها به آسانی در دسترس هستند، رایحه منحصربه‌فردی که توسط یک عطرساز استاد ساخته شده و ترکیب شده است، هنوز هم لوکس است و از فردیت و انحطاط صحبت می‌کند. در چک اند اسپیک، این محصول همچنین یک لوکس خاص بریتانیایی است، با تاکید بر عطرها و ادکلن های کلاسیک، و نت هایی مانند چرم، تنباکو، اسطوخودوس و ترنج، که تداعی کننده یک فرد اصلی انگلیسی است.