سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا می دانید که

مطالب علمی در حوزه های گوناگون

آیا در مورد تاریخچه عطر می دانید ؟

تاریخچه عطر

تاریخچه عطر

استفاده از عطرها برای هزاران سال در طول تاریخ در همه فرهنگ ها از جمله رومی ها، عرب ها، ایرانی ها و آسیایی ها وجود داشته است. عطرها برای مراسم مذهبی، مراسم اجتماعی و همچنین به عنوان نماد اشرافیت استفاده می شد.

 

در این مقاله نگاهی به تاریخچه عطر در تمدن ها و فرهنگ های باستانی و کاربردهای اولیه آن خواهیم داشت. بنابراین، بیایید عمیق تر کاوش کنیم.

تاریخچه عطر در سراسر جهان

فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان عطرها را به روش‌های مختلف و جالب در طول تاریخ تهیه و استفاده کردند. در روزهای اولیه، عطرها در بیشتر فرهنگ ها گران بودند و عمدتاً توسط طبقات بالا برای تشخیص اشرافیت خود استفاده می شدند. عطر از غرب آسیا سرچشمه گرفت و توسط اعراب، ایرانی ها و رومی ها بیشتر تصفیه شد و در نهایت به غرب رسید.

 

بین النهرین: عطر چه زمانی اختراع شد؟

در دوران تمدن بابل باستان، زنی ناظر کاخ سلطنتی بین النهرین به نام تاپوتی برای اولین بار تکنیک ساخت عطر را اختراع کرد. او به عنوان اولین عطرساز ثبت شده در جهان و همچنین اولین شیمیدان شناخته شده است. داستان‌های او در ساخت عطرها بر روی یک لوح گلی کشف شده است که گمان می‌رود از سال 1200 قبل از میلاد وجود داشته باشد.

 

تاریخچه عطر در فرهنگ های آسیای باستان

تاریخچه عطر با فرهنگ های آسیایی به ویژه فرهنگ های باستانی هند و چین از عصر تمدن سند پیوند نزدیکی دارد.

 

تقطیر عطار که با نام های ایتار یا اوتار نیز شناخته می شود، در برخی از قدیمی ترین متون طب سنتی هند (آیورودا) مانند سوشروتا سامهیتا و چاراکا سامیتا ذکر شده است. رویه تولید عطرها عمدتاً به نفع شخصیت های سلطنتی در آن روزگار بود.

 

با ظهور امپراتوری مغول، امپراتوران مسلمان به طور قابل توجهی روند ساخت عطارها را بهبود بخشیدند و مردم را تشویق به رشد مواد طبیعی مورد نیاز در عطرسازی طبیعی کردند. آنها به استفاده از عطار در اعمال مذهبی خود و نیز در زندگی روزمره ادامه دادند.

 

در چین باستان، مردم مکان‌های عبادت و خانه‌های خود را معطر می‌کردند، زیرا معتقد بودند عطرها می‌توانند خلوص آن‌ها را افزایش داده و از خود در برابر بیماری محافظت کنند.

 

مطالعه ای که در سال 2010 منتشر شد به این نتیجه رسید که در دوران باستان چین، به ویژه قبل از عصر یوان، مینگ و سلسله چینگ، عطرها به شدت بر ادویه ها متمرکز بودند و استفاده از ادویه های معطر در افراد نجیب مانند سلطنتی، باسواد و مقامات محدود بود. آنها از این ادویه ها برای تمیز کردن اتاق ها، بخور دادن لباس ها، درمان و پیشگیری از بیماری های همه گیر در زندگی روزمره استفاده می کردند.

 

تاریخچه عطر در روم باستان

فرهنگ روم باستان از لحاظ تاریخی با استفاده از عطرها در هم آمیخته است. رایج ترین اسناد در کتاب "Naturalis Historia" یافت شد که توسط پلینی بزرگ که فرمانده ارتش اوایل امپراتوری روم در دوره امپراتور وسپاسیان بود، نوشته شده بود.

 

رومیان باستان به طور گسترده از مر و کندر برای تهیه عطر، روغن و مومیایی برای مو و پوست استفاده می کردند. آنها همچنین از تن ها عطر برای معطر کردن آب حمام در حمام های عمومی خود استفاده کردند.

تاریخچه عطر در فرهنگ های اسلامی

فرهنگ های اسلامی در توسعه عطرسازی و همچنین عطرسازی نقش بسزایی داشتند. مسلمانان کشورهای خاورمیانه به ویژه مصر، ایران (ایران کنونی) و شبه جزیره عربستان سهم قابل توجهی در بهبود عطرهای طبیعی و استفاده از عرقیات طبیعی در داروها داشتند.

 

عطارها، عطرهای طبیعی بدون الکل، بخش مهمی از اعمال مذهبی در اسلام بودند، زیرا آخرین پیامبر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) استفاده از رایحه‌ها را در قرن ششم میلادی تشویق کرد. علاوه بر این، عطر نیز در چندین جای کتاب مقدس مسلمانان، قرآن، ذکر شده است. (همچنین به هنر عطرسازی - تاریخ و معنویت مراجعه کنید)

 

مردم کشورهای اسلامی مانند فارس ها و عرب ها بیشتر تاجر بودند و به طیف وسیعی از چوب های گرانبها، گیاهان دارویی، ادویه ها، رزین ها و مواد معطر حیوانات مانند عنبر و مشک دسترسی بیشتری داشتند. علاوه بر این، بسیاری از گل ها و گیاهان مانند یاس و گل رز بومی خاورمیانه بوده و تا به امروز از مواد اصلی عطرسازی مدرن هستند.

 

الکندی فیلسوف و پزشک معروف عرب (حدود 801 تا 873) که به «پدر فلسفه عرب» نیز معروف است، کتابی به نام «کتاب کیمیای عطر و تقطیر» تألیف کرد که در آن از بیش از یکصد نفر نام برده است. دستور العمل ها و روش های ساخت عطرها، روغن های معطر، مرهم، و روغن های معطر و حتی تجهیزات پیشگامانه عطرسازی مانند آلمبیک که هنوز هم شکوه خود را دارد.

 

شیمیدان و پزشک مسلمان ایرانی، ابوعلی بن سینا، معروف به ابن سینا در غرب، برای اولین بار روشی را برای استخراج روغن از منابع طبیعی مانند گل از طریق تقطیر اختراع کرد که امروزه نیز رایج ترین روش استخراج است. او گلاب را معرفی کرد و با استفاده از عرقیات گل رز بیش از 60 داروی مربوط به قلب و ذهن را تهیه کرد.